bakiehbanner

وضعیت جسمانی مادر «پیروز» «ایران» دوباره باردار می شود؟


آفتاب نیوز :

در سال 1996 بود که یک توله یوزپلنگ ماده که از دست قاچاقچیان نجات یافته بود، برای نگهداری به پارک پردیسون آورده شد. این یوزپلنگ «ایران» نام گرفت و دامپزشکان نیز اعلام کردند که «ایران» توانایی تولید مثل دارد.

در اوایل فروردین 1400 «فیروز» نر 11 ساله از منطقه تورون اسیر شد و برای جفت گیری با یوزپلنگ ماده «ایران» به محیط اسارت در منطقه تورون منتقل شد.

بیش از یک سال از بیانیه کارشناسان محیط زیست درباره ظرفیت باروری «ایران» در 15 بهمن 1400 می گذرد و در پایان قرن خبرهای خوبی از «ایران» به گوش می رسد. در ساعت 7 صبح روز شنبه (2 فوریه 1400) علائم بارداری در غزال ماده در پارک ملی تورون مشاهده شد. یوزپلنگ های نر و ماده (ایران) به مدت سه شبانه روز تلاش کردند تا لقاح را با موفقیت انجام دهند. سرانجام در 21 اردیبهشت سال گذشته سه پسر به روش سزارین به دنیا آمدند اما دو پسر در همان روزهای اول فوت کردند. توله سوم تنها توله باقی مانده از «ایران» و «فیروز» بود که «پیروز» نام داشت و تقریباً برای همه دوستداران حیات وحش آشناست.

پس از درگذشت پیروز، بار دیگر خبر بارداری مادرش منتشر شد، اما این موضوع تایید نشد و غلامریزو ابدالی، مدیر کل اداره حفاظت از طبیعت و دفتر سازمان حفاظت محیط زیست، ۲۲ اردیبهشت گفت: «ایران» موضوع سایت تورون بهمن ماه است. جفت گیری کرد در سال گذشته توضیح داد: علائم زیر و به ویژه علائم تظاهر اوایل اردیبهشت در این سگ به گونه ای بود که دامپزشکان احتمال بارداری را بالا می دانستند اما در هیچ مرحله ای از سوی سازمان خبری رسمی مبنی بر قطعیت آن منتشر نشد. بارداری، و احتمال بارداری همیشه بالاست

وی با اعلام اینکه «ایران» باردار نیست، گفت: در نهایت تیم مستقر در تورون هفته گذشته در همان معاینه فیزیکی اولیه احتمال بارداری را بسیار بالا ارزیابی کردند اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین میزان بارداری. جفت گیری و در زمان زایمان، عصر روز دوشنبه (21 اردیبهشت) تصمیم به انجام سونوگرافی گرفتند و با توجه به امکانات پیش بینی شده، بیهوشی و سونوگرافی در محل انجام شد و بارداری این خانم تایید نشد.

در خصوص وضعیت فیزیکی اخیر ایران به سراغ حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست رفتیم و وی به خبرنگار مهر گفت: وضعیت ایران خوب است اما هنوز به وضعیت بارداری نرسیده است. توسط یک دامپزشک آفریقایی بررسی شده است.” انجام شد و رحم و تخمدان ها سالم بود و منتظریم که زمان برسه و بارداری محقق بشه.

وی تاکید کرد: سال گذشته جفت گیری در ایران منجر به بارداری نشد.

من باید بگویم؛ یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است که در حال حاضر قلمرو آن به بخشی از ایران محدود شده و جمعیت آن در وضعیت مناسبی قرار ندارد. در سال های اخیر تلاش هایی برای جلوگیری از ناپدید شدن این گونه گرانبها در منطقه تورون با روش های مختلف از جمله حفاظت از محیط زیست و پرورش در اسارت صورت گرفته است.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما