افزایش ۷۵ درصدی قیمت مسکن


آفتاب نیوز :

مرکز آمار ایران پس از 8 ماه حبس بالاخره یکی از مهمترین گزارش های آماری اقتصادی یعنی وضعیت قیمت مسکن در تهران را منتشر کرد.(اینجا)

مرکز آمار میانگین قیمت مسکن در تهران را در دو بخش اعلام کرد؛ قیمت میانگین حسابی و وزنی.

میانگین قیمت محاسبه شده تقریباً با قیمت های اعلام و منتشر شده از سوی بانک مرکزی تا آذرماه سال گذشته برابری می کند. بر اساس اعلام مرکز آمار، در سطح منطقه از میانگین حسابی یک مترمربع مسکن مسکونی و در سطح کل شهر تهران از وزن منطقه (برای حذف آن) استفاده شده است. اثر حجم معاملات).

همچنین میانگین موزون در سطح منطقه برابر است با ارزش کل ملک فروخته شده تقسیم بر مساحت کل ملک فروخته شده و در سطح کل شهر تهران از وزن منطقه ای به عنوان وزن استفاده می شود. (برای از بین بردن اثر حجم تراکنش).

بر اساس آخرین گزارش مرکز ملی آمار، متوسط ​​(برآوری) قیمت هر مترمربع در شهر تهران در شهریور ماه سال جاری به مترمربع 77 میلیون و 480 هزار تومان رسید که نسبت به شهریور ماه سال گذشته 76 درصد افزایش داشته است. در شهریور ماه سال گذشته میانگین قیمت هر آپارتمان در تهران معادل 43 میلیون و 980 هزار تومان بوده است.

همچنین در شهریور ماه امسال متوسط ​​قیمت مسکن در تهران به 80 میلیون و 800 هزار تومان رسید که نسبت به شهریور ماه سال گذشته 75.3 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه 100 درصد در بهار 1402

مرکز آمار علاوه بر اعلام میانگین قیمت آپارتمان های مسکونی در تهران، اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مسکن را نیز در گزارش خود قرار داد.

علیرغم اینکه قیمت مسکن از سطح قابل توجه تری برخوردار است، مرکز آمار ایران تغییر شاخص قیمت مسکن را ملاک مطلوب تری برای بررسی تغییرات وضعیت مسکن می داند. زیرا ماهیت و کیفیت واحدهای فروخته شده در دوره های مختلف را نمی توان در میانگین قیمت تعیین کرد. به همین دلیل مرکز آمار پیشنهاد داده است که از شاخص قیمت برای اطلاع از درصد تغییر قیمت مسکن و اطلاع از سطح قیمت ها از میانگین استفاده شود.

بر اساس آخرین آمار، شاخص قیمت مسکن در شهر تهران در شهریور ماه سال جاری به 279.9 واحد رسید که نسبت به شهریور سال گذشته 75.2 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به 121.8 درصد رسید و سپس روند نزولی را آغاز کرد و در شهریورماه امسال به 75.2 درصد رسید.

به طور کلی تورم مسکن شهر تهران در تمامی ماه های بهار امسال بالای 100 درصد ثبت شده است. با این حال روند تورمی شاخص قیمت مسکن در ماه های اخیر کاهش یافته و در نهایت دوباره به بالای 70 درصد رسیده است. در این راستا تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته (84.1 درصد) 8.9 واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر تورم ماهانه شاخص قیمت مسکن در شهر تهران در شهریور ماه سال جاری منفی بود. در شهریور ماه سال جاری تورم ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران منفی 1.7 درصد بود که نسبت به آمار مشابه در ماه گذشته (منفی 0.7 درصد) یک واحد درصد کاهش دارد.

با توجه به تورم منفی ماهانه در شهریورماه، می توان گفت که این سومین تورم منفی ماهانه است که شاخص قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت می کند. تا شهریور 1397 تورم ماهانه مسکن منفی بود اما توالی فصلی کاهش قیمت مسکن در این شهر بی سابقه تلقی می شود.

نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن تهران در مسیری متفاوت از تورم ماهانه و نقطه ای حرکت کرده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن در شهر تهران نیز در شهریورماه امسال به 83.9 درصد رسید که نسبت به آمار ماه گذشته 1.9 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین تعداد شاخص قیمت در سال منتهی به ماه جاری نسبت به وضعیت مشابه سال قبل است.

در این راستا بررسی ها نشان می دهد که نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن در حال افزایش است و در شهریور ماه امسال به یکی از بالاترین سطوح یعنی 83.9 درصد رسید.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما