نکات خواندنی از لیست بازیگران متعدد «مامان» + عکس


آفتاب نیوز :

سریال «وطن» که آخر هفته گذشته از شبکه سه سیما پخش شد، یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین آثار یکی دو دهه اخیر بود که خیلی ها منتظر حل مشکل و تماشای آن بودند. یکی از نکات برجسته این سریال، لیست گسترده بازیگران است. هنرمندانی که در 10 سال بین تولید و پخش اغلب در موقعیت های حرفه ای متفاوتی قرار داشتند، اکنون در فضای دیگری هستند.

سریال «سرزمین مداری» با نام قبلی «سرزمین کن» که حدود 60 قسمت آماده دارد و چند برهه زمانی مختلف را به تصویر می کشد، یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی سال های اخیر به حساب می آید.

شهاب حسینی که در فصل های میانی کار نقش اصلی را بازی می کند، یکی از ستاره هایی است که بعد از «پرووز» نزدیک به 15 سال سریال تلویزیونی نداشت. در این بین به سینما رفت و در دو سریال خانگی معروف «شرزود» و «پوست شیر» بازی کرد.

امیر آقایی دیگر ستاره پرخرج سینما نیز در اولین قسمت های «مدار» دیده می شود و یکی از نقش های اصلی را بازی می کند. این بازیگر سال ها پس از بازی در این سریال در سینما محبوبیت پیدا کرد و در «آقازاده» محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

چهره هایی مثل محمدرضا فروتن و نیکی کریمی البته فضای متفاوتی را تجربه کردند. ستارگان فیلم «دو زن» که در سال 1356 با دورین در کنار هم ظاهر شدند، تقریباً ده سال بعد در فیلم سیروس الوند (زن دوم) درخشیدند و امیر آقایی نیز در میان آنها بود. در اواخر دهه 1980 فروتن و کریمی تله تئاتر جنایات کوچک زن و شوهر را تولید کردند که یکی از ماندگارترین آثار شبکه چهار بود.

تعدادی از بازیگران «وطن» نیز قبل از اینکه برای مخاطبان زیادی شناخته شوند یا به شهرت زیادی دست یابند در این اثر حضور داشتند. جوادی عزتی که ظاهراً نقش دوم این سریال را بازی می کند، در زمان ساخت «مدار» هنوز در «چاردیواری» حضور پیدا نکرده بود و این روزها از یک ستاره سرشناس دور بود.

محسن تنابنده در زمان ساخت این سریال تنها در سریال «مدیر گمشده» ایفای نقش کرده بود که چندان موفق نبود و باعث شهرت او نشد. امیرحسین آرمان که تنها نقش کوتاهی در قسمت اول «مدار» داشت، آن زمان برای مخاطبان شناخته شده نبود. مریمی شیرازی یکی از بازیگران اصلی سریال «برف بی صدا» هم در وضعیتی مشابه آرمان قرار دارد.

سریال «وطن» که با رده الف ویژه و البته با بودجه قابل توجه ساخته شده، از حضور چهره هایی برخوردار است که در چندین سریال دیده شده اند و تا این اثر قهرمانان فیلم محسوب می شدند.

در میان این بازیگران، نیکی کریمی ستاره برجسته دهه 70 سینمای ایران است. جالب است که ده سال قبل از پخش فیلم «مادر وطن» به عنوان اولین سری این بازیگر، «الخیمیا» که دومین تجربه تلویزیونی کریمی بود پخش شد و حالا نوبت به اولین کار رسیده است.

سریال وطن اولین و آخرین تجربه هنری هنگام قاضیونی در مجموعه های تلویزیونی است. به جز این دو بازیگر، فرشته صدر عرفه از دهه 60 در هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرده بود و این سریال بازگشت او به رسانه ملی بود.

اتفاقا ماجرای علی شدمون بازیگر اصلی فصل اول «مدار» کمی عجیب است. بازیگری را از 10 سالگی شروع کرد، 12 ساله بود که ساخت سریال کمال تبریزی آغاز شد. حتی یکبار به پخش این سریال اعتراض کرد و در صفحه شخصی خود توضیح داد که در دوران بلوغ یک سال و نیم قرص های ضد رشد را می سوزاند تا چهره و قدش تغییر نکند و همچنان برای بازی در این سریال مناسب است. نقش «رخی اردکانی».

حیف که بسیاری از بازیگران مجموعه تلویزیونی «وطن» نیز در این سال ها از دنیا رفتند و ندیدند نقش هایشان پخش شود. بیوگرافی پرویز پورحسینی که داستانش از قسمت سوم شروع می شود، یکی از این هنرمندان است که در سال 1378 بر اثر کرونا درگذشت.

حسین محب اهری دیگر بازیگر این سریال نیز در سال 1396 بر اثر سرطان درگذشت و مهدی صباغی دیگر بازیگر این اثر نیز در سال 1401 بر اثر عارضه مغزی درگذشت. محمود بنفشه هه از معدود بازیگران این سریال است که پیش از اتمام کار درگذشت.

مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی محمد مسعود از 29 مهرماه در روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه سوم سیما پخش می شود.

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما